Hoiatus ja lahtiütlemine: Artikli sõnumid on võimendatud mõtte tuuma edastamise eesmärgil.
Spetsialistidest ja ekspertidest räägitakse nii jutumärkides kui jutumärkideta. Sest sageli neid ongi raske eristada.
Me elame kitsaste spetsialistide ajastul:
Üks on nägemisspetsialist, teine toitumisspetsialist, kolmas onkoloog…
Üks on efektiivsuse coach, teine läbipõlemise coach ja kolmas elucoach.
Ettevõtetes on funktsioonidele keskendunud osakonnad ja oma ala spetsialistid. Igal oma tulemusnäitajad ja mõõdikud.
See on kasulik nii majandusele kui ka üksikutele organisatsioonidele – tööviljakus suureneb märkimisväärselt.
Inimestel on nii lihtsam – nad saavad vähem õppida.
Valida endale niši – ja töötada selles.
Aga samal ajal tasub mitte ära unustada, et ei ole mõistlik:
“inimest organiteks tükeldada” ja neid eraldi ravida,
parandada tema keha, aga ignoreerida psüühikat (ja vastupidi),
jagada ettevõte alamsüsteemideks ja täiustada ühte, pööramata tähelepanu teistele ja kogu ettevõttele tervikuna, luua äriprotsesse, ignoreerides inimesi, kes peavad nende kallal töötama, määrata juhte ettevõtte erinevatesse valdkondadesse (müük, tootmine, rahandus jne) ja lasta neil osakondade vahelisi „sõdu“ pidada.
Milleni see kõik võib viia?
Loomulikult selleni, et ravitakse üht asja, aga sandistatakse teist.
Tsivilisatsiooni arenedes lähevad inimesed üha sügavamale oma kitsastesse professionaalsetesse “aukudesse” ja unustavad, et:
Maailm on terviklik. Kõik selles on omavahel seotud…
Terviklik lähenemine organisatsioonile, inimesele, tervisele jne.
Holistik näeb suurt pilti: palju laiemat ja sügavamat kui sümptom, mille pärast patsient või äriklient vastuvõtule tuli.
Mõistab suhteid.
Aitab parandada põhjuseid, mitte ainult varjata tagajärgi.
Ta võiks lihtsalt tableti välja kirjutada, müüa mingit „maagilist“ pulbrit ja lisaefekti saavutamiseks paar loitsu lausuda.
Ta võiks esitada lühiajalise sümptomi leevendamise eest iga kuu arve.
Aga ei: ta esitab teistsuguseid küsimusi, ta paneb sind mõtlema, nägema seoseid, mõistma põhjuseid. Ta ei anna probleemi lahendamiseks selgeid tähtaegu ja mõnikord ei garanteeri isegi tulemust.
Aga ei. Ta paneb patsiendi ja kliendi vastutama ja tegusid tegema, selle asemel, et probleem ise kiiresti lahendada.
Ta ei luba tabletiga potentsi suurendada ega müüki kuu ajaga kolmekordistada.
Sageli süüakse või lüüakse nad turult välja.