Oluline pole mitte üksnes see, mida kliendid hetkel oluliseks peavad. Vaid ka see, mida nad tulevikus oluliseks peavad. Sa ei saa neilt seda otse küsida, aga sa saad märgata signaale…
Meid pommitatakse iga päev infotulvaga trendidest, mis võivad tekitada makromuutusi, kuid suur osa tulevaste muutustega kaasnevatest „helidest” on lihtsalt müra. Kuid mõnikord võib hoopis mürast, ehk sellest, mida keegi ei märka, leida varajasi märke muutusest, mis võivad luua olulisi võimalusi.
Selleks on vaja arendada võimekust signaale enne teisi ära tunda, mõista, kombineerida ja ära kasutada. Just seda tegi näiteks IKEA asutaja Ingvar Kamprad, kui ta märkas, et mööblitööstus ei vasta suure tarbijarühma vajadustele.
Mis on nõrgad signaalid?
Viimasel ajal on huvi nõrkade signaalide vastu märkimisväärselt kasvanud. Eks neid muidugi kasutatakse läbisegi muude mõistetega – näiteks wild card‘idega. Ja pole ka siin esmane eesmärk jagada võimalikul täpset definitsiooni, vaid pigem mõtte tuuma.
Kontseptsiooni teerajaja Igor Ansoff rääkis nõrkadest signaalidest juba 1970. aastatel ja defineeris neid järgmiselt:
„Hoiatusmärgid, sündmused ja trendid ettevõtte sees või väljaspool, mis on liiga nõrgad, et nende mõjusid kindlaks teha.“
Internet oli aastatel 1993–1995 nõrk signaal
Lühikese aja jooksul levis internet hüppeliselt. Mida rohkem inimesi internetti kasutas, seda ihaldusväärsemaks seda peeti. Nõrgast signaalist sai ülemaailmne megatrend.
- Need on tulevaste muutuste esimesed sümptomid, mis võivad muutuda millekski oluliseks võides mõjutada nii üksikisikuid, ettevõtet kui kogu ühiskonda.
- Nende mõjusid ei pruugita näha ega taheta näha. Kuid need võivad kasvada ja areneda trendideks. Ja megatrendideks.
- Neid võib vaadelda kui võimalust või kui riski.
- Need tähelepanekud on pigem subjektiivsed. Mis ühe jaoks nõrk signaal, võib kellegi teise jaoks olla vana või täiesti kasutu informatsioon.
Märka. Mõista. Tegutse
Varajastes signaalides peituvad võimalused kalduvad kõrvale peavoolu arusaamadest ja neid märkavad ainult inimesed, kes on sellistele signaalidele häälestatud.
- On vaja avatust ja vaistu
- On vaja tervikmõtlemist, et asetada signaal oma konteksti
- On vaja valmidust muuta see enda organisatsiooni jaoks võimaluseks
Alati võib ka otsustada, et pole õige aeg ja jätta võimalus kasutamata.
Kuid see valik on ainult siis, kui on võime ajas toimuvaid muutusi ära tunda, sest need, kes ei suuda, pole sellest isegi teadlikud.
Varajane äratundmine ei tähenda esimesena leiutamist
Ole üks esimesi, kes märkab muutuse märki, seda ära kasutab, oma tulevikuvisiooni kaasab ja sellega võimalusi loob.
Sa ei pea leiutama.
Jeff Bezos (Amazon.com), Michael Dell (Dell Computers) ja Larry Page (Google) – keegi neist ei leiutanud internetti, jaemüüki, kaugmüüki ega otsingumootoreid. Kuid nad olid esimeste seas, kes selles võimalusi nägid.
See oli enamat kui lihtsalt õnn (kuigi õnnel on muidugi oma roll).
Nende avatus varajastele signaalidele ja keskmisest kõrgem ebakindluse taluvusvõime lubasid haarata võimalusest.