Iga päev teeme sadu väikseid otsuseid nii digi- kui füüsilises keskkonnas.
Isegi see, millist meili kõigepealt lugeda või millist nuppu veebilehel klõpsata, kulutab osa meie tähelepanust ja otustusjõust.
Mõnikord võib “Kuhu lõunale minna” võtta ära pontsaka tüki hommikusest värskest energiast.
Otsustusväsimus – Psühholoogiline nähtus, mis ilmneb, kui pärast paljude otsuste tegemist otsustusvõime lihtsalt ära väsib.
Teadusuuringutes seletatakse seda nii:
Tegu on vaimse kaitsemehhanismiga.
Me väsime otsuste langetamisest, nagu igast teisest ülesandest – kuni mingil hetkel pole meil selleks lihtsalt piisavalt ressursse.
Ükskõik kui ratsionaalsed me ka ei püüaks olla, ei saa me teha üht otsust teise järel ilma bioloogilist hinda maksmata.
Aju on väsinud pidevast valikute tegemisest, hakkab otsima otseteid või vältima otsust üldse. Eriti digikeskkonnas.
Kui need ressursid otsa saavad, siis juhtub üks kolmest:
- Valime impulsiivselt (esimene asi, mida näeme). N: Kui õhtul on valida jõusaali ja pitsa vahel, eelistame viimast.
- Lükkame valikut edasi
- Ei vali üldse (sulgeme veebilehe, ignoreerime meili, hülgame ostukorvi).
Nähtus erineb füüsilisest väsimusest – inimene ei saa aru, et ta on väsinud, kuid tema vaimne energia – lihtsalt aurustub.
Me saame tellida toitu, osta asju või vaadata sarja paari klikiga.
Kohene rahuldus on norm. Tundub nagu aja ja energia kokkuhoid!
Kuid võib teinekord tähendada tundide pikkust valimist, mis päädib frustratsiooniga.
Sarja vaatamine või hea toidu nautimine peaks olema lihtne ja lõõgastav, kuid võib mõjutada nii vaimset kui emotsionaalset seisundit ka hoopis teises suunas.

- Veebipood kümnete sarnaste tootevariatsioonidega. Mida rohkem valikuvõimalusi on, seda keerulisem on valida, eriti kui erinevused alternatiivide vahel on minimaalsed või ebaselged.
- Odavlennu broneerimine, kus lennu valimise ja lõpuks broneerimise vahel on 6 lehekülge, kus palutakse valida parema istekoha, suurema istekoha, lisakohvri jne ja nii edasi vahel.
- Liiga paljude viidete või linkidega uudiskiri.
- Liiga paljude CTA-dega maandumisleht.
- Kaootiline disain ja pikad tekstid – liiga palju kognitiivset pingutust.
Vähem on rohkem
Rohkem valikuvõimalusi ei tähenda alati suuremat valikuvabadust.
Mõnikord tähendavad need lihtsalt rohkem stressi.
Hinna restoranide puhul pole seda küll kohanud, kuid veebipoed ja keskkonnad muidugi teavad seda juba ammu: kliendi vaimse energiakulu vähendamine aitab müüki suurendada.
Vaatan, mida tahan, millal tahan
TV veebis annab kontrolli. Mõnele inimesele see valik meeldib ja nad tahavad seda omada.
Kuid mõned kogevad hoopis halvatust.
Netflix oli esimene, kes käivitas funktsiooni „Esita midagi“. Nii jõuab vaataja sisuni, mida ta on kas varem vaadanud või mis talle potentsiaalselt meeldida võib.
Eesti Loto pakub veebist piletit ostes võimaluse valida numbreid “Pliks-Plaks!”. Nii et ei peagi ise valima.
Valikute ja stiimulite küllusel on hind
Turundajate, copywriterite ja disainerite ülesanne on muuta kliendi elu lihtsamaks.
Iga lisavalik on kaal, mida tuleb hinnata. Iga täiendav klõps on võimalus loobuda.
Valikute arvu vähendamine, info selgemaks muutmine ja segavate tegurite eemaldamine pole lihtsalt optimeerimine, vaid usalduse loomine.
No Comment! Be the first one.