Ajumädanik (ENG: Brain rot) oli Oxfordi 2024. aasta sõna.
Abstraktne mõiste küll, aga küllap me kõik saame aru, millele see viitab.
Oxfordi sõnastik defineerib seda kui „inimese vaimse või intellektuaalse seisundi halvenemist, mis tekib triviaalse veebisisu ületarbimise tagajärjel”.
Kas kompulsiivne skrollimine mädandab tõesti meie ajud?
Paljud inimesed saavad täna kogu oma info platvormidelt, mille ärimudel otseses seoses platvormil veedetud ajaga ehk sinna panustatud tähelepanuga.
Kuid triviaalne veebisisu ei haara mitte üksnes tähelepanu, vaid kutsub esile tugevaid emotsionaalseid reaktsioone.
See aktiveerib aju „tasukeskused“ ja käivitab dopamiini ja „õnnehormoonide“vabanemise.
Kuigi seda kõike saab liiga palju ehk toimub aju ülestimuleerimine, siis vallandab aju emotsionaalses keskuses hirmu- ja ärevustunde – AGA! meie aju neuroplastilisus on võimaldanud ajul sellega kiirelt kohaneda. Oleme kohanenud liigse kokkupuutega kui „uue normaalsusega“.
Ülestimulatsiooni jõustavad algoritmid ja sisu on hea pinnas ajumädanikule.
Neuroteadlase Earl Milleri sõnul elame “täiuslikus kognitiivse võimekuse languse tormis”.
Mõjutatud ajupiirkondade hulka kuuluvad tähelepanuvõime, mäluprotsessid, sotsiaalne tunnetus jne.
Seda sümbolilist diagnoosi toetavaid akadeemilisi uuringuid on tehtud sadu ja ma ei hakka siin ühelegi konkreetsele viitama.
Toon vaid kilde teadusuuringute tulemustest: internet vähendab hallollust, lühendab tähelepanuvõimet (minutitest on saanud sekundid), nõrgestab mälu ja moonutab kognitiivseid protsesse. Internetisõltuvusega on seostatud ka aju struktuurseid muutusi ning noorte puhul toodud välja digitaalse dementsuse riski.
Kui see teema sind sügavamalt ja laiemalt huvitab, siis loe ja kuula Jaan Aru. Ning uuri teema kohta lähemalt teadusartiklitest.
Selle portaali mõte on keerulist infot lihtsustada, kus see on vajalik.Ja mõnikord piirdudagi sõnade ja terminite klaaspärlimänguga. Ka see on (kellegi jaoks) vajalik tegevus.
Seniks loodan, et sina ja su inimesed saavad oma kognitiivse tervisega hakkama.
No Comment! Be the first one.